اهداف مدیریت دانش
هدف مدیریت دانش، مدیریت سرمایههای دانشی است که بخش عمدهی آن در ذهن مدیران و کارشناسان مستتر است. به طور اجمالی بر اساس مطالعات انجام شده اهداف و برنامههای زیر برای مدیریت دانش متصور است:
- تبدیل شدن به یک سازمان هوشمند و دانش محور در تراز متعالی و سرآمد.
- تولید و نگه داشت داراییهای دانشی سازمان و توسعه و غنی سازی آنها.
- کسب رهبری بازار برای عرضه ی فن آوری و پژوهش از طریق مدیریت دانش.
- ارتقای انعطاف پذیری فرایندهای کسب و کار سازمان برای کنش پذیری سریع و پاسخ گویی به ملزومات محیطی (کارکنان، رقبا، مشتریان، مراجع قانون گذار و...).
- شناسایی منابع و راه کارهای تولید دانش سازمان.
- غنی سازی دانش آشکار و تبدیل دانشهای ضمنی به دانش آشکار.
- دست یابی به مزیتهای رقابتی در پژوهش و فناوری در چارچوب سازمان دانش محور.
- زمینه سازی برای تسهیم دانش و تبدیل آن به توانمندیهای محوری سازمان.
- ایجاد نظام پویا و گسترده در سطح سازمان برای شناسایی و مستند سازی دانشهای موجود.
- تشویق و ترغیب نیروی انسانی شاغل در سطح سازمان برای مشارکت در امر مدیریت دانش.
- بهبود قابلیتها و توانمندیهای کارکنان از طریق تشویق به یادگیری فردی و سازمانی.
- توسعهی مستندسازی و ثبت دانش سازمان در قالب خلاقیت و تولید فن آوری.
- توسعهی فرهنگ تعاون در امر مدیریت دانش به منظور استقرار نظام مدیریت دانش.
- برگزاری دورههای آموزشی برای ارتقای مهارتهای یادگیری مسئولان و کارشناسان و آشنایی با فرایندهای مدیریت دانش (فاتحی، 1390).